DJOSER = OPLICHTING
Hieronder vindt u de ervaring van Kristof Boon met reisorganisatie Djoser. Deze is ingevoerd op 09-11-2018 en gaat over de vakantie naar Vietnam in juli 2018.
41-50 jaar
Met gezin
Groepsrondreis in Vietnam, juli 2018
-
Totaal:
- 1 Vervoer:
- 1 Accommodatie:
- 1
- 1 Prijs:
- 1
Reisleiding:
Eerst en vooral wil ik meegeven dat ik onderstaande mail niet enkel in naam van mezelf en mijn gezin verstuur maar in naam van alle reizigers aanwezig op bovenvermelde rondreis in Vietnam (tevens allen in cc). Wat mezelf en mijn gezin betreft, kan ik bevestigen dat we op gebied van Azië niet aan ons proefstuk toe zijn. Eerder deden we een rondreis in Thailand met Travelnauts (zéér tevreden), Sri Lanka & Malediven met Singha Reizen (zéér tevreden), 2 maal Bali & Lombok (zelf georganiseerd), rondreis in Jordanië en dit telkens met onze dochter van nu 10 jaar oud. Al snel werden we verliefd op Azië
Wat een fantastische ervaring had moeten zijn, bleek echter een rondreis te zijn die ons van de ene teleurstelling in de andere meesleurde, zo erg dat het voor iedereen aanvoelt regelrecht bestolen te zijn. Er werd ons een vakantie verkocht die voor niemand van ons voldeed en nog maar in het minste vergelijkbaar is met wat er op jullie website verkondigd wordt. Via mails tijdens de vakantie zelf van Dhr. J. Van Tienhoven en Dhr. F. Tourlamain werden reeds diverse onregelmatigheden aangekaart. Ikzelf en mijn echtgenote richtte ons voornamelijk tijdens de vakantie tot Lotte (reisbegeleider).
Even enkele key facts (welke tevens gestaafd kunnen worden met diverse foto’s):
Ho Chi Minh
Hotel Le Duy, tot op dit punt in de reis was dit het hotel met de meest ongezellige receptie / ontbijtruimte waar wij al ooit geweest waren en erbovenop hadden wij een kamer waar ik in alle eerlijkheid nog niet dood in gevonden zou willen worden…. Vlekken van een of andere (lichamelijke) vloeistof hingen aan de muur naast het bed, schimmel aan plafond in kamer en badkamer, een vasttapijt waar ik niet durfde op blote voeten op te lopen, een vies bedje in de kamer gegooid waar onze dochter in moest slapen… kortom in de verste verte een kamer die niet lijkt op de mooie Djoser foto’s op de site…. Pffff, wat een mooie start van een droomreis zou moeten worden… ☹ Dit even gemeld aan de onervaren reisbegeleider (Lotte) die ervoor zorgde dat we een andere kamer konden betrekken…. Vreemd, deze kamer was ok en had een recent vernieuwde badkamer, bewijs dat zulke kamers wel degelijk in het hotel voorhanden zijn maar blijkbaar niet zijn weggelegd voor Djoser reizigers. Om even terug te komen op de onervarenheid van Lotte, Lotte deed haar best en had niet de meest dankbare taak, nl het puin ruimen van wat Djoser veroorzaakt (ik begrijp nu waarom ervaren gidsen/reisbegeleiders opteren voor andere organisaties)… doch een beetje voorbereiding voor ze was vertrokken, had zeker geen kwaad gekund. Ze wist evenveel van Vietnam als ieder van ons…. Van de in totaal 13 dagen ter plaatse in Vietnam dat bekend staat om z’n prachtige natuur waren dit er al 3 in een grootstad en in een erbarmelijk hotel zonder zwembad… Wat jammer toch… eerste bestemming, eerste teleurstelling…
Mui Ne
Little Paris Resort, na 3 dagen niet te kunnen zwemmen keken de kinderen erg uit naar de kustplaats Mui Ne, ik citeer even jullie site: “de kustplaats Mui Ne staat bekend om het mooie goudgele strand en de rode zandduinen. Je kunt hier heerlijk relaxen aan het strand. Maar je hoeft hier geen moment stil te zitten, want er valt heel veel beleven, je kunt er namelijk surfen, stand up paddelen, kanoën of neem een lesje kitesurfen.”…. Dit mooie goudgele strand bleek eigenlijk een strand te zijn dat VOL lag met plastiek en andere viezigheid uit de zee, ik had nog nooit zulk lelijk, vies en vuil stukje strand gezien.. de kinderen gingen even tot aan hun knieën in het water maar vermits het plastiek constant tegen hun benen aanwreef was dit van zéér korte duur… Even gehoord bij Lotte: “tja in de periode juli en augustus staat de stroming van het water zo dat de stranden vol liggen met plastiek en dat de zee een bruine kleur heeft, daar kunnen we helaas niets aan doen”… TUURLIJK kan je daar wat aan doen, schrap als reisorganisatie deze plek in deze desbetreffende periode.. Goed, het hotel dan maar…. De kamer (slaapgedeelte) was redelijk maar de badkamer erachter, vies, vuil, een lavabo die niet doorspoelt, opnieuw schimmel aan de muur en plafond en een buitendouche waar ik eerlijk gezegd m’n fiets nog niet zou afspuiten… De kinderen konden zich wel uitleven in het zwembad (althans dat dachten we)… de producten in het zwembad (ik vermoed snel, snel om het water terug zwembaar te krijgen) zorgde ervoor dat mijn dochter brandwondjes had ter hoogte van sleutelbeen en in hals en liesstreek (foto’s aanwezig). Ze was niet de enige want de andere kinderen hadden ook wondjes in hals en liesstreek na het zwemmen in dit zwembad…. Was dit hotel nog wel voorzien op gasten? We wilden bij aankomst een pizza’tje bestellen maar er bleek maar 30% van menukaart aanwezig te zijn.. tweede bestemming, tweede teleurstelling…
Hoi An
Lantern Hotel, eindelijk eens wat pech die we niet aan Djoser konden toeschrijven, de vlucht naar Hoi An had ettelijke uren vertraging.. Jammer maar dit hoort nu eenmaal bij reizen.. zeker jammer want Hoi An is een prachtige stad en het hotel was redelijk, bijna de allures van een ‘boetiek’hotel, nou ja onze ‘standards’ lagen misschien al een pak lager dan normaal, gezien de vorige 2 bestemmingen… de fietstocht was leuk maar ik begrijp niet dat je als organisatie het risico neemt reizigers op deze fietsen te laten rijden… op alle vorige reisbestemmingen deed ik met m’n gezin fietstochten en telkens was dit met uitstekend materiaal.. met dit materiaal is het gewoon een kwestie van tijd alvorens er ongevallen zullen gebeuren, dat staat meer dan vast! Samengevat, veel te kort op een bestemming die echt de moeite waard is enkele dagen door te brengen.. derde bestemming, derde teleurstelling…
Hué
Park View Hotel, groot hotel maximum 2 sterren, redelijke kamer maar wat deden we eigenlijk in Hué.. niets te beleven.. zwemmen dan maar in het zwembad dat erg druk en niet al te proper was. Het zwembad werd tevens gebruikt voor de lokale zwemlessen…. Ik maakte even gebruik van de sanitaire voorzieningen aan het zwembad, ik kan zeggen, het publieke toilet dat ik en m’n gezin ooit op een nachttrein in Thailand gebruikte was hier een pareltje tegenover… ik stond ter plaatse te kokhalzen… wat vies… vierde bestemming, vierde teleurstelling…
Hanoi
Flower Hotel, opnieuw op ‘familiereis’ in een grootstad met een hotel zonder zwembad ☹ .. Dit hotel bestond uit basic appartementjes en onze dochter kreeg een bedje in de keuken, wat gezellig voor een meid van 10.. ok, tot daar aan toe maar dan het ontbijt… de eetzaal, ik noem het eerder refter op de 14de verdieping was smerig en vuil en het ontbijt was erbarmelijk…. Schimmel aan de ramen, ramen die in geen jaren gepoetst werden (foto’s aanwezig), wat een schande!! Ik vroeg een Cola Light bij het ontbijt maar jammer genoeg niet voorhanden… ronduit belachelijk. Opnieuw maakte ik mijn ongenoegen over aan Lotte toen we buiten stonden te wachten op de bus die ons naar Halong Bay zou brengen en die een fikse vertraging opliep.. vijde bestemming, vijfde teleurstelling…
Halong Bay
Boot zonder naam (en misschien maar goed ook dat je deze maatschappij niet kan opzoeken), de bus bracht ons naar Halong Bay waar we enkele stijgers passeerden met leuke boten. Wat had je gedacht, deze waren niet voor ons.. helemaal achteraan moesten we in een klein bootje kruipen dat ons naar ons ‘cruiseschip’ bracht nadat we per persoon extra 600.000 Dong dienden te betalen voor toegang tot het gebied, wat vreemd want het is toch open zee en de overnachting zit volgens Djoser mee in het pakket??? Hoe durven jullie dit zelfs een cruise te noemen…. Het gammele schip dat we op moesten, kon in mijn ogen elk moment de Titanic achterna op gebied van zinken maar zeker niet op gebied van luxe. De tweede klasse op de Titanic was 5 ***** vergeleken met dit wrak. Van luxe was hier geen sprake, zelfs van basic comfort was hier geen sprake. Gescheurde verfrissingsdoekjes, kapotte ligstoelen, een prominente dieselgeur, spierwitte verlichting alom… kortom een regelrecht DRAMA… om nog maar te zwijgen over het toilet beneden… je zou er bijna van overboord springen… De prijzen echter op de boot hadden europese allures met meer dan 2€ voor een biertje…. Mijn echtgenote kon dit niet meer aanzien en heeft dan op de boot terecht haar ongenoegen geuit, het was er dan ook gewoon echt beschamend over… vermits het hier zeker niet over een cruiseboot met zwembad ging, meerden we aan, op een overbevolkt strandje (een zakdoek groot) …. Hier konden we even gaan zwemmen/verfrissen. Jammer genoeg vergaten alle gidsen te melden dat er door de stroming kwallen zaten… gevolg dat een van de reizigers (Frederik) zwaar werd geraakt… ‘kwallucinant’ probeerde we nog lachend er wat van te maken en maar goed dat het een volwassene betrof en niet een van onze kinderen… zesde slaapplaats, zesde teleurstelling…
Terug naar Hanoi dan maar
Flower Garden Hotel, na de teleurstelling op de boot kregen we plots een upgrade naar een ‘iets’ beter hotel (wederom zonder zwembad) in Hanoi waar we onze ‘familiereis’ wederom in een grootstad zouden eindigen. Een upgrade naar een 3*** hotel maar toch, alles beter dan het Flower Hotel…. De laatste dagen in deze grootstad werden we echt aan ons lot overgelaten.. een cyclotochtje van een uur bracht ons naar het Mausoleum waar Ho Chi Minh ligt begraven, ach wat jammer, gesloten…. We werden hier gewoon gedropt na een uurtje fietsen langs winkeltjes en bekijk het maar… schande! Laatste slaapplaats, gelukkig ook laatste teleurstelling…
Enkele algemeenheden wens ik ook nog aan te kaarten, er is sprake van optionele excursies? Wat mij betreft is de betekenis van een optionele excursie dat er in het hotel gekozen kan worden al dan niet deel te nemen, dit was echter nooit het geval. Indien je niet mee wilde, kon je in de bus blijven zitten (cfr. Citadel in Hué en andere…).
De bussen waren steeds verouderd en vies. Kauwgom hing aan de handvaten en de stoelen en airco waren veelal stuk. Ik zou in deze bussen geen reizigers durven vervoeren…
Met uitzondering van de eerste gids (Bye of Seven) was het niveau van alle andere gidsen ondermaats. Kan je eigenlijk geen gidsen noemen, onverstaanbaar, lui, onvriendelijk en enkel uit op eigen voordeel. Ze namen ons mee naar de meest ongezellige plekken om te lunchen (zij eten dan gratis) en stoppen onderweg aan belachelijke fabrieken/winkels waar ze hoogstwaarschijnlijk een percentje hebben indien er wat verkocht wordt (jammer genoeg betreft onze groep hoger opgeleide mensen die niet vallen voor dit soort praktijken maar enkel minuut per minuut gefrustreerder werden van dit soort zaken)..
Fooien, 40€ per persoon, dus 680€ aan tipgeld??? De gemiddelde Vietnamees verdient 180€ per maand dus hebben we bijna 4 maandlonen aan fooi uitgedeeld. Nee de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er 125€ terug verdeeld werd onder de reizigers doch nog steeds 3 dikke maandlonen die verspild werden aan ‘so called’ gidsen van een Vietnamese lage kost tour operator.
Samengevat, dit was een vakantie om snel te vergeten. Geen natuur gezien en voornamelijk in grootsteden verbleven in erbarmelijke hotels zonder faciliteiten waar we aan ons lot werden overgelaten…. De hoogtepunten waren de gezellige restaurantjes die we zelf vonden via Tripadvisor (en weliswaar zelf betaald hebben) en de groep. Een bende fijne mensen/vrienden en kinderen die het uitstekend met elkaar kunnen vinden.
Alvorens verdere stappen te ondernemen (juridisch en via social media), verwachten wij een gepaste compensatie van Djoser uit. Ieder van ons zijn ondernemers/zelfstandigen en mensen met een hoge functie die zich een gans jaar inzetten om hun klanten een maximum aan kwaltiteit te kunnen bieden, dit maakt het eens zo zuur!
Lees meer over deze vakantie >>
Ingevoerd op 09-11-2018