Onvriendelijk, star en onprofessioneel
Hieronder vindt u de ervaring van Janina met reisorganisatie Kras. Deze is ingevoerd op 27-07-2020 en gaat over de vakantie naar Nederland in maart 2020.
31-40 jaar
Met partner
Hotel in Nederland, maart 2020
-
Totaal:
- 1 Vervoer:
- - Accommodatie:
- -
- - Prijs:
- -
Reisleiding:
Een hotelovernachting (park, sleep & fly Schiphol) geboekt via Kras. In Noorwegen werd echter een lock down (code oranje of rood) ingesteld. We hebben Kras gebeld en gevraagd of wij onze boeking kunnen annuleren (wetende dat wij ons geld niet terug zouden ontvangen bij een annulering vanuit onze kant) zodat wij onze reisverzekering konden inschakelen. Kras ging hier echter niet in mee. Beleid was voucher dus we zouden t.z.t. een voucher ontvangen. We kwamen er niet doorheen en konden niet anders dan de voucher afwachten.
De voucher hebben we 1,5 maand later ontvangen. De voucher is 1 jaar vanaf uitgifte datum geldig. In de voorwaarden wordt aangegeven dat de voucher uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum van de Corona-voucher in contanten terugbetaald.
Alsnog contact opgenomen met Kras en aangegeven dat wij niet akkoord gaan met de voucher en een verzoek tot restitutie gedaan.
Vervolgens is de reactie van kras (dit betreft een deel van de reactie):
"Wij blijven bij ons aanbod om de reissom uitsluitend te vergoeden in de vorm van de voucher. U kunt deze gebruiken voor een reis die binnen een jaar na afgifte geboekt wordt, de vertrekdatum mag later liggen. Na afloop van de geldigheidsduur, kunt u alsnog contante betaling vragen, wij zullen daar dan uiteraard gehoor aan geven.
Graag lichten we u ook eerlijk voor over het alternatief als u bij uw eis blijft. Het is uw goed recht om het daar niet mee eens te zijn en het staat u vanzelfsprekend vrij om uw verzoek voor te leggen aan een rechter. Dat betekent wel dat u waarschijnlijk pas over zes à negen maanden een uitspraak krijgt. En het is nog maar de vraag in wiens voordeel die uitspraak zal zijn, gezien deze zeer uitzonderlijke omstandigheden. Een rechter kijkt ook naar wat redelijk en reëel is en zal de belangen afwegen van uw wens tot directe contante betaling, tegen de mogelijkheden daartoe van reisorganisaties in economisch zeer moeilijke omstandigheden. Uw verzoek om contante betaling is een zogenaamde ‘concurrente vordering’. Dat betekent dat u bij een faillissement als een van de laatsten in aanmerking komt voor betaling; ná de belastingdienst, verplichtingen aan werknemers en de bank."
Ten eerste wordt hier aangegeven dat ik zelf na een jaar een verzoek dien te doen voor een contante betaling.
Dit wijkt af van hun eigen voorwaarden:
"Voorafgaand aan het verstrijken van de geldigheidsduur van de Corona-voucher zal Kras pro-actief bankrekeningnummers opvragen, zodat de (resterende) waarde in contanten kan worden teruggestort.
Een verzoek tot terugbetaling kan worden gedaan vanaf 6 maanden na uitgiftedatum van de Corona-voucher; in dat geval zal een dergelijke aanvraag zo spoedig mogelijk worden behandeld."
Daarnaast vind ik de houding om niet tot uitbetaling over te gaan star, zeker gezien het feit dat wij in maart al zelf hadden willen annuleren zodat wij onze kosten via onze reisverzekering hadden kunnen terugvragen.
De reactie betreffende een gang naar de rechter vind ik echt het toppunt van onvriendelijkheid. Ik heb niet gedreigd of zelfs maar benoemd dat ik hier een juridische kwestie van wens te maken. Ook om alvast een invulling te geven van het resultaat bij een gang naar de rechter is mijn inziens onprofessioneel en puur gericht om de klant af te schrikken.
Nooit meer kras, Tui of ander gerelateerd bedrijf. Lees meer over deze vakantie >>
Ingevoerd op 27-07-2020